effecteifsporten.nl-logo
Jens Schoo

Jens Schoo

Zo pak jij je armen aan: Cable tricep pushdown

Het is tegenwoordig geen geheim meer dat je armen voor meer dan 60% uit tricep bestaat. Daarom is het belangrijk om deze jongens goed te laten groeien. De tricep is de achterkant van je arm en bestaat uit drie koppen. De Lange kop, de middelste kop en de binnenzijde. Om een goed gedefineerde tricep te krijgen en een grote arm is het belangrijk dat jij je triceps traint. Één van de meest uitgevoerde tricep oefeningen is de cable tricep pushdown. Dat heeft meerdere redenen, zoals dat er talloze variaties zijn op de cable tricep pushdown. Ook kan je met deze tricep oefeningen alle drie  de koppen in de tricep  aanspreken voor optimale spieractiviteit.

Ben jij benieuwd wat de top 5 triceps oefeningen zijn voor grotere triceps? Klik dan hier.

De cable tricep pushdown

Voor de cable tricep pushdown heb je (je raad het niet) een cable machine nodig. De cable tricep pushdown kan gedaan worden op vele manieren, daarom bespreken wij de meest effectieve variaties op de tricep oefeningen. Het betlangrijkste bij het uitvoeren van deze oefening is dat je met je gezicht naar de machine staat en je ellebogen gebogen. Strek daarna je armen en span daarbij goed je core aan. Nu wijzen je handpalmen omlaag terwijl jij je triceps aanspant op het laagste punt. Na het volledig strekken van je armen keer je ze langzaam terug in de start positie.

Tricep cable pushdown met touw

Één van de varianten die je kunt toepassen op de tricep cable pushdown is die met een rope of touw. De cable tricep pushdown is een isolatie oefening. Maar hoe voer je hem goed uit? Maak een touw vast aan de cable machine. Hierna ga je met je gezicht naar de machine staan, houd je rug recht en leun iets voorover. Pak dan het touw vast met je pink naar de grond.

Tijdens de oefening houd je je bovenarmen en ellebogen in je zij en je onderarmen moeten parallel staan met de grond.

Duw nu het touw naar beneden totdat je armen gestrekt zijn en span hierbij goed je core en je triceps aan. Houd hier het gewicht even vast en laat het touw dan weer rustig omhoog gaan naar de basis positie waarin je onderarmen parallel staan met de grond.

De reverse grip cable tricep pushdown

Naast de tricep oefeningen met een touw is er ook nog de reverse grip cable tricep pushdown. Deze variant is zeker het proberen waard. Met de reverse grip pushdown worden je triceps beter geïsoleerd voor een betere spieractiviteit. Met de reverse grip pushdown heb je een rechte hendel nodig die bevestigd moet worden aan de cable machine. Mag de hendel vast maar met je handpalmen naar boven. Nu moet je jouw onderarmen parallel houden aan de grond en je bovenarm en ellebogen moet je in je zij houden. Nu druk je de hendel naar beneden waarbij je de bovenarmen en ellebogen in je zij houd. Ben je eenmaal beneden span dan weer goed je tricep aan.

De normale cable tricep pushdown

Eigenlijk is deze variant het zelfde als de vorige. Alleen wat je nu anders doet is dat je de hendel vastpakt zodat je handpalm naar de grond toewijst in plaats van naar boven.

De single arm cable tricep pushdown

Voor de single arm cable pushdown heb je eigenlijk alleen een cable machine nodig en verder niets. Pak bij deze oefening de cable vast bij zijn aansluit punt en ga in dezelfde basisstand staan als bij de vorige tricep oefeningen. Je onderarmen parallel aan de grond en je bovenarmen en ellebogen in je zij. Druk nu je vuist richting je heup en span hierbij goed je tricep aan. Na het aantal gewenste herhaling verander je nu van arm.

Heb jij meer vragen over fitness? Lees dan ook de top 13 meest gestelde fitness vragen.

Ben je nog niet uit uitgelezen? Check hier de andere blogs.

Blijf op de hoogte van de laatste updates

Onze fans ontvangen als eerste de nieuwe blogs. Ontvang berichten over updates in jouw postvak.

Gratis inschrijven en gemakkelijk uitgeschreven!