effecteifsporten.nl-logo
Jens Schoo

Jens Schoo

Het geheim van cardio training

Voor het sporten is een goede conditie heel belangrijk. Daarom is het verstandig om cardio training in jouw trainingsschema mee te nemen. Als je net begint met cardio training dan heb je waarschijnlijk veel vragen, zoals: Hoe vaak cardio in de week, moet ik cardio na of voor de krachttraining doen en natuurlijk wat goede cardio oefeningen zijn. In deze blog gaan wij jou helpen met cardio training.

 

Wat is cardio training?

Cardio training zorgt er voor dat jouw conditie versterkt wordt, zorgt er voor dat jij calorieën verbrand en verbetert je coördinatie. Door een betere bloedstroming door het lichaam verkleint cardio ook nog eens kans op hart- en vaatziektes. Door cardio training uit te oefenen verbeter jij de maximale zuurstofopname, waardoor je door de dag heen meer energie hebt.

Cardio-training-oefeningen-hardlopen-in-bos

 

Hoeveel cardio training per week om af te vallen?

Om af te vallen moet je rekening met één regel. Je moet meer calorieën verbranden dan dat je binnen krijgt (calorie deficit).

Dit kan natuurlijk met een dieet waar jij jouw normale calorie inname verlaagt of dat je meer calorieën verbrand door middel van cardio training.

Hierbij is het belangrijk dat je niet meer dan 400 calorieën verbrand. Dit veroorzaakt reacties in je lichaam en zullen er hormonen worden aangemaakt die er voor zorgen dat je niet te weerstane honger krijgt. Het is belangrijk dat jij weet wat jouw calorie behoefte is voor jouw

Gemiddeld verbrand je met cardio training ongeveer 10-15 calorieën per minuut. Dit betekent dus ook als jij 400 calorieën wil verbranden dat jij elke dag 40 minuten aan cardio moet doen.

Maar hoe vaak moet ik nou cardio doen in de week om af te vallen? Hier is niet echt een goed antwoord op, want je kunt afvallen door cardio maar ook een goed dieet.

  • Je verbruikt om een dag 2500 calorieën. Door je dieet aan te passen ga 2100 calorieën eten in plaats 2500.
  • Of je eet 2500 calorieën per dag en verbrandt dagelijks 400 calorieën extra met cardio.

Hoeveel cardio jij doet hangt van jouw voorkeur af. Vind jij het lekker om een rondje te hardlopen, ga dan vooral hiermee door. Vind jij trainen niks plaag jezelf dan niet om in de benen te komen, maar begin met minder calorieën te eten.

 

Eerst cardio of krachttraining

Veel mensen die fitness uitoefenen voornamelijk de krachtsporters hebben vaak de vraag: ‘’Eerst cardio of kracht training?’’. Van cardio training wordt je niet breder of gespierder van. Maar cardio training is toch belangrijk voor het opbouwen van je spieren. Dit komt door een betere conditie en zuurstofopname van je lichaam. Dit zorgt er voor dat jij krachttraining langer vol kan houden.

Maar moet je nu eerst cardio training doen of juist krachttraining? Deze vraag is niet zo makkelijk als een ja nee vraag. Het is iets complexer en heeft te maken met jouw sportdoel.

Als jij focust op het ontwikkelen van spiermassa, kun je het beste eerst krachttraining doen en afsluiten met een lichte cardio training. Jouw lichaam heeft alle energiebronnen al gebruikt tijdens de krachttraining, waardoor het belangrijk is dat de cardio training niet te intensief is anders wordt de kans op blessures groter.

  • Focus jij je op uithoudingsvermogen dan kan je het beste beginnen met cardio en afsluiten met kracht. Hierdoor zou jij de intensiviteit kunnen verhogen van je cardio training, waardoor je de spieren een betere duurtrainingsprikkel kan geven.
  • Is jouw doel vetverbranding dan kun je het beste na de krachttraining jouw cardio training uitvoeren.
  • Het meest ideale is dat je de krachttraining en cardio op verschillende dagen uitvoert. Dit heeft te maken met dat je meer energie hebt voor beide inspanningen en kan je je meer focussen op dat gene wat je die dag wil gaan trainen.

hardlopen-cardio-training-effectiefsporten.nl

Ben je nog niet uit uitgelezen? Check hier de andere blogs

Blijf op de hoogte van de laatste updates

Onze fans ontvangen als eerste de nieuwe blogs. Ontvang berichten over updates in jouw postvak.

Gratis inschrijven en gemakkelijk uitgeschreven!