effecteifsporten.nl-logo
Jens Schoo

Jens Schoo

Zie: De 5 tricep oefeningen voor grotere triceps

Zullen we direct beginnen met een feitje? Wist je dat de omvang van jouw voor 2/3 deel afkomstig is van je tricep spieren? Dus wil jij grotere armen? Probeer dan meer op je tricep te focussen dan op je biceps. Om je armen snel groter te laten worden is de beste manier om de juiste tricep oefeningen toe te passen. Daarom vertellen wij jou de 5 triceps oefeningen voor grotere triceps.

Bij het toepassen van deze tricep oefeningen in jouw trainingsschema kan niemand meer om de omvang van jouw armen heen. Dit klinkt al leuk maar dit is niet alles. Door het trainen van je triceps zullen de pressing oefeningen ook verbeterd worden. Denk hierbij aan de benchpress of millitary press. Bij deze oefeningen spelen de triceps een grote rol. Sterkere triceps? Sterkere bench press. 

Anatomie triceps

De tricep bevindt zich aan de achter kant van je arm en bestaat uit drie koppen: de caput mediale, caput laterale en caput longum of te wel de lateraal hoofd, lang hoofd en de mediaal hoofd. De lateraal hoofd bevindt zich aan de buitenkant van je arm. Dit is het kleinste deel van je tricep, maar zal zorgen voor een V-figuur in je tricep. Daarin tegen bevindt het lange hoofd in het midden van de tricep. Deze spier zorgt ervoor dat je tricep flink groter lijkt. En als laatste hebben wij de mediaal hoofd. Het mediaal hoofd van de tricep zit meer aan de binnenkant van je armen , tegen je ribben. Deze kop van de tricep zorgt voor de dikte van je armen en de aflijning tussen bicep en tricep.

anatomie-tricep-oefeningen 

Cable tricep pushdown tricep oefeningen

De cable tricep push down is een tricep oefening waarbij je een kabelmachine nodig hebt. De tricep push down kan uitgevoerd worden op veel verschillende manieren. Maar hoe voer je de cable tricep pushdown nou eigenlijk uit? Voor deze oefening word voornamelijk een rechte hendel vast gemaakt aan de kabelmachine. Pak deze hendel stevig vast en zet je ellebogen in je zij. Sta met je gezicht naar de machine gedraaid met je ellebogen gebogen ( maak een hoek van 90 graden). Druk nu met je handen de hendel naar beneden zodat je armen gestrekt zijn en span je triceps stevi aan. Zorg ervoor dat tijdens het omlaag drukken van de hendel je arm recht houdt. Beweeg dus je onderarmen en niet je ellebogen. Als je dit doet gaat het ten koste van de spieractiviteit.

Tricep kickback

Voor het uitvoeren van een tricep kickback kan je gebruik maken van een kabel of een dumbell. Het meest voorkomende is een dumbell. Maar hoe voer je de tricep kickback nou goed uit? Pak als eerste een bankje en leg de leuning horizontaal, zodat het bankje helemaal plat is. Plaats als eerste je linker knie en je linker hand op het bankje. Vervolgens pak je een dumbell met het gewenste gewicht en je rechterhand. Zet je rechterbovenarm dicht tegen je lichaam en kijk voor je. Probeer je rechterbovenarm gelijk te laten lopen met je lichaam. Probeer tijdens het uitvoeren je rug recht te houden. Breng nu je arm in een hoek van 90 graden, waarna je je arm helemaal naar achter strekt. Houdt het gewicht daar even vast en laat het daarna weer rustig zakken. Na 6 a 10 herhaling doe je het zelfde maar dan aan de andere kant.

Tricep dips

De tricep dips is een tricep oefening met voornamelijk je eigen lichaamsgewicht. Zo voor je de tricep dip uit.

Tijdens een tricep dip moet je oppassen voor blessures, dus doe vooral geen dingen die niet natuurlijk aanvoelen. Ga tussen twee parallelle stangen staan en pak deze vast met een neutrale grip. Handpalen naar elkaar toe. Druk jezelf nu omhoog en houd je ellebogen en schouders naast elkaar. Kruis je benen en trek je schouders achteren en ga een beetje voorover leunen. Nu moet je jouw armen buigen met je schouders strak langs je lichaam. Houd je ellebogen recht naar achteren wijzen. Laat jezelf zakken totdat je schouders net onder je ellebogen zitten. Zet na het zakken kracht vanuit je triceps door je armen te strekken en ga weer omhoog. Vindt je triceps dips te zwaar? Kijk dan hier wat een elastiek kan beteken voor jou!

Tricep extention

De tricep extention is onmisbaar in je tricep trainingsschema. Met de tricep extention train je de lange kop. Dit is de tricep kop die het dichts bij het lichaam zit en zorgt ervoor hoe groot jouw arm nou eigenlijk is. Ook de tricep extention kan je op verschillende manieren uitvoeren.  Zo heb je de: cable tricep extension, overhead tricep extension, lying tricep extentsions en dumbbell tricep extension. Wil jij weten hoe je deze varianten uitvoert? Klik dan hier. 

Ben je nog niet uit uitgelezen? Check hier de andere blogs.

Blijf op de hoogte van de laatste updates

Onze fans ontvangen als eerste de nieuwe blogs. Ontvang berichten over updates in jouw postvak.

Gratis inschrijven en gemakkelijk uitgeschreven!