effecteifsporten.nl-logo
Jens Schoo

Jens Schoo

Top 13 meest gestelde vragen over fitness.

Ben jij benieuwd wat de top 13 meest gestelde vragen over fitness zijn? En wil jij jouw sportprestaties verbeteren en naar het volgend level tillen? Lees het hier op Effectiefsporten.

Hoeveel koolhydraten per dag?

Er wordt geadviseerd om 40 tot 70% van je energie uit koolhydraten te houden. Verbrand jij 2000 kcal? Dan zou je tussen de 200 en 600 gram koolhydraten moeten eten. Sport jij? Ga dan uit van 6 tot 10 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht.

Eten voor spierherstel

Tijdens een training beschadigen je spiervezels. Deze vezels moeten weer opgevuld worden om te herstellen. Om het spierherstel te bevorderen moet je drie nutriënten eten die je lichaam goed kunnen gebruiken om de spieren te herstellen. Deze drie nutriënten zijn: Magnesium, vitamine C en niet te vergeten eiwitten. Eet vooral de volgende producten:

  • Kip en magere rundvlees
  • Tonijn, zalm en kabeljauw
  • Kwark
  • Eieren
  • Bonen
  • Proteïne Poeder

Meer weten over de beste voeding voor spierherstel? Klik dan hier.

top-13-meest-gestelde-vragen-over-fitness

 

Hoeveel eiwitten per dag?

Gemiddeld heeft een gezond lichaam 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Dus weeg jij 80 kilo, dan heb jij 64 gram eiwit nodig. Doe jij aan krachttraining en ben jij gefocust op spiergroei? Dan heb je tussen de 1,6 en 2,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig.

Wat is creatine?

Creatine zorgt voor extra energie in je spieren. Dit zorgt er voor dat je spieren minder snel uitgeput raken tijdens een training. Creatine is een lichaamseigen stof dat wil zeggen dat het ook door het lichaam zelf wordt aan gemaakt. Door het innemen van creatine zullen je spieren meer vocht opslaan in de spiervezels, waardoor je spieren meer zichtbaar zijn.

Wil jij meer informatie over creatine? Klik dan hier.

Welke fitness supplementen gebruiken?

Fitness supplementen kunnen jouw prestaties in de sportschool verbeteren. Misschien helpt het jou om net dat beetje extra spieren aan te maken, je snellere te laten afvallen of je harder te laten gaan tijdens de training. Maar welke fitness supplementen zijn nou noodzakelijk?

  • Whey eiwit
  • Aminozuren
  • Creatine
  • Pre-workout
  • Multivitamine
  • Omega 3

Wil je meer weten over deze top 5 supplementen? Klik dan hier.

Bankdrukken of dumbbell press

Je borstspier kan je op verschillende manieren trainen. De populairste oefening is een push oefening om de borstspier te laten groeien. Deze oefening kan in veel verschillende varianten uitgevoerd worden. Maar vaak is de vraag wat welke oefening is beter? Bankdrukken of dumbbell press?

In principe maakt het niet uit welke oefening jij gebruikt voor spiergroei. Bankdrukken en dumbbell press zijn beide bevorderend voor de spiergroei. Wel is het belangrijk dat je afwisselt tussen de oefeningen om verschillende spiervezels aan te spreken tijdens de training.

Wil jij meer uitleg over welke oefening beter is? Klik dan hier.

Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen?

Misschien wil jij gaan hardlopen. Of dit nu is om een betere conditie te krijgen of om te afvallen. Maar hoeveel calorieën verbrand je eigenlijk met hardlopen? Om hier achter te komen moet er naar verschillende aspecten gekeken worden, zoals afstand, tempo en gewicht. Maar om snel te berekenen hoeveel calorieën je verbrand tijdens het hardlopen kan er ook gebruik gemaakt worden van deze vuistregel. Gemiddeld verbrand een hardloper ongeveer 1 calorie per kilo lichaamsgewicht per kilometer.

Wil je meer weten over cardio training? Klik dan hier.

Wat train je met deadliften?

Deadliften val onder de compound oefeningen. Dit wil zeggen dat je met deadliften meerdere spiergroepen te gelijk traint. Maar wat train je eigenlijk met deadlift? Deadliften is echt voor iemand die spieren wil kweken. Zo train je met deadliften je arm-, schouder-, been-, bil- en rugspieren. Een echte full-body workout dus!

top-13-meest-gestelde-vragen-over-fitness-wat-train-je-met-deadlift-effectief-sporten

 

Wat is progressive overload?

Progressive overload is de manier waarop een lichaam een trainingseffect krijgt. Sterker, gespierder of fitter. Progressive overload is belasting dat op de spiervezels wordt uitgeoefend op een niveau waarboven het gewend is.

Wat is pre workout?

Tegenwoordig zie je veel mensen voor de training een scoopje nemen. Vaak is dit pre workout. Maar wat is pre workout? Pre workout is een voedingssamenstelling in een poedervorm dat je voor de training kan innemen om zo jezelf een boost te geven tijdens de training. Pre workout bevat verschillende ingrediënten die jouw training bevorderen.

Ben jij benieuw wat er in pre workout zit en hoe het werkt? Klik dan hier.

Hoeveel calorieën verbrand je met fitness?

Tijdens fitnesss zal iemand die 70 kilo weegt ongeveer 368 kilocalorieën per uur verbranden. Dit hangt natuurlijk wel af van een aantal factoren zoals de trainingsintensiteit, het soort oefening, trainingsprogramma en de hoeveelheid metabolische stress.

Hoeveel calorieën verbrand je met krachttraining?

Als gemiddeld persoon dat 70 kilo weegt, zal tijdens een half uur krachttraining tussen de 100 en 250 kcal verbranden. Dit getal hangt natuurlijk wel af van de trainingsintensiteit, het soort oefening en het trainingsprogramma.

Wat is krachttraining?

Krachttraining is het verstevigen en sterker maken van de spieren in je lichaam. Dit wordt gedaan doormiddel van weerstandstraining. Uit krachttraining kan je veel voordelen halen. Zo worden je spieren sterker dat invloed heeft op je dagelijkse activiteiten.

Naast sterker worden draagt krachttraining ook bij aan een betere vetverbranding, want door een grotere spiermassa zal je lichaam ook behoefte hebben aan meer calorieën. Want het herstellen van je spieren kost veel energie.

Ben je nog niet uit uitgelezen? Check hier de andere blogs.

Blijf op de hoogte van de laatste updates

Onze fans ontvangen als eerste de nieuwe blogs. Ontvang berichten over updates in jouw postvak.

Gratis inschrijven en gemakkelijk uitgeschreven!