effecteifsporten.nl-logo
Jens Schoo

Jens Schoo

Top 5 supplementen. Welke fitness supplementen moet ik gebruiken?

Op de markt van fitness supplementen is er enorm veel aanbod. Dit kan best overweldigend zijn als jij opzoek bent naar een fitness supplement dat jij nodig bent. Door dat er zoveel keuze is in fitness supplementen is het belangrijk dat jij je goed laat informeren wat de beste supplementen zijn om mee te beginnen of als bevorderende sporten. In deze blog lees over jij de meest voorkomende fitness supplementen.

Wat zijn fitness supplementen?

Fitness supplementen is een toevoeging aan je reguliere dieet. Het is als sporter moeilijk om de juiste hoeveelheid voedingstoffen alleen uit je maaltijden te halen. Daarom kunnen fitness supplementen de juiste uitkomst bieden. Om net dat beetje extra binnen te krijgen. Maar het blijft altijd een toevoeging op je regulier dieet.

Whey eiwit

Whey eiwit is de bekendste fitness supplement op de markt en dit is niet zonder reden. Eiwit proteïne poeder komt uit geconcentreerd zuivelproduct met als resultaat? Een product met een super hoog eiwit waarde. De whey bevat daarnaast ook weinig koolhydraten of vetten.

Waarom zijn eiwitten zo belangrijk in een sportdieet? De eiwitten ondersteunen de spiermassa en de opbouw hiervan. Eiwitten zorgen voor het proces van herstel. Het beschermen en vergroten van de spiermassa. Dit wordt ook wel spiereiwitsynthese genoemd. Wil je meer weten over spierherstel?

 

Eiwitten zijn belangrijk voor krachtsporters maar ook voor duursporters.  Het is vaak een uitdaging om je eiwit behoefte alleen uit je voeding te halen. Dan is een eiwit proteïne shake de perfectie uitkomst. In een weider protein shake haal je snel extra eiwitten als aanvulling op je dieet.

eiwit-whey-protein-shake-bekker-fitness-supplementen

 

Aminozuren

Van aminozuren heb je misschien wel eens wat van gehoord. Maar wat zijn aminozuren nou eigenlijk? Aminozuren is een subcategorie van de whey protein. Eiwitten bestaan namelijk uit kleinere deeltjes. Deze deeltjes zijn de aminozuren. In een goed sportdieet staat op nummer 1 een goed totale eiwitiname, maar aminozuren kan een perfecte aanvulling zijn wanneer het lastig is om genoeg eiwitten binnen te krijgen.

Wanneer moet je aminozuren innemen? Het is belangrijk dat je rondom je training aminozuren inneemt om te voorkomen dat je tijdens de training meer schade toe brengt aan je spieren. De bekendste aminozuur dat wordt gebruikt als sportsupplementen is BCAA (Branched-Chain Amino Acids). Als je BCAA als fitness supplement gebruikt voorzie jij je lichaam van de 3 belangrijkste aminozuren.

Creatine

Creatine zorgt voor extra energie in je spieren. Dit resulteert in dat je spieren minder snel uitgeput raken en zo kan je een langere training neer zetten. Voor krachtsport helpt creatine ook voor meer herhalingen en je kunt zwaarder tillen. Dit is goed voor de spieropbouw. Creatine is een lichaamseigen stof dat je lichaam synthetisch aanmaakt in je nieren daarbij krijg je ook creatine binnen via je voeding.

Aangezien creatine in kleine hoeveelheden wordt aangemaakt in je lichaam en maar in kleine dosis binnen krijgt via voeding kan je overwegen om creatine als fitness supplement te gebruiken.

Wil je meer weten over de voordelen van creatine? Lees het hier.

Pre-workout

Heb je af en toe een steuntje nodig in de rug tijdens het sporten of voel jij je niet zo energiek? Pak er dan een scoopje pre-workout erbij. Veel krachtsporters nemen voor hun training pre workout als sportsupplementen.

Pre workout zorgt ervoor dat je extra hard kan gaan tijdens je training. Het zorgt voor meer energie, focus & uithoudingsvermogen. Naast simulanten die ervoor zorgen dat je meer energie krijgt zitten er ook stoffen in die voor een betere bloedstroom zorgt zodat er meer voedingsstoffen naar je spieren getransporteerd wordt. Pre workout is niet noodzakelijk maar dat zijn hardloopschoenen ook niet, maar het helpt wel.

fitness-supplementen-pre-workout-shake

 

Multivitamine

Multivitamine draagt een steentje bij aan je gezondheid. Een slechte gezondheid mag de prestaties van het sporten niet belemmeren. Het is belangrijk dat je jouw lichaam voorziet van alle benodigde vitamines en mineralen. Veel van deze vitamines haal je uit goed gevarieerde maaltijden. Maar als je fanatiek sport kan je lichaam wel een extraatje gebruiken. Met een multivitaminen supplement zorg je er eenvoudig voor dat je lichaam de belangrijkste vitamines en mineralen binnenkrijgt.

vitamine-mulitvitamine-fitness-supplementen

 

Omega 3

Als je elke week standaard vette vis zoals zalm, makreel of haring eet ben je goed onderweg. Maar veel mensen eten geen vis waardoor je de inname van omega 3 uit sportsupplementen moet halen. Daarbij komt ook als je de aangeraden hoeveelheden omega 3 via voeding wilt binnen krijgen, dan zou je zeker 3 keer per week vis moeten eten. Het zal goedkoper en praktischer zijn om omega 3 fitness supplementen te nemen. Omega 3 draagt bij aan de algehele gezondheid. Ook zorgt het voor een gezond hart-& vaat stelsel, verlaging van de bloeddruk en kan het de leerprestaties verbeteren. Omega 3 heeft niet zo zeer effect bij krachttraining en spieropbouw maar kan wel een positieve bijdrage leveren.

fitness-supplementen-omega-3-voedingssupplement

Ben je nog niet uit uitgelezen? Check hier de andere blogs.

Blijf op de hoogte van de laatste updates

Onze fans ontvangen als eerste de nieuwe blogs. Ontvang berichten over updates in jouw postvak.

Gratis inschrijven en gemakkelijk uitgeschreven!