effecteifsporten.nl-logo
Jens Schoo

Jens Schoo

Wat is pre workout? - Moet ik dit proberen?

Heb jij af en toe het gevoel dat jij net dat ene steuntje in de rug nodig hebt tijdens je training? Of wil jij je training maximaliseren? Daarvoor zijn sportsupplementen voor die jou net dat ene kleine beetje extra kan geven tijdens jouw workout. Deze sport supplementen wordt steeds vaker voor de training genomen en zullen jou helpen tijdens de training, maar ook voor na de training. We hebben het dan over de pre workout. De pre workout kan jouw geheim wapen zijn om het maximale uit jouw workout te halen! In dit artikel leer jij meer over de pre workout.

 

pre-workout-scoopie-wat-is-pre-workout

 

Wat is pre workout?

Pre workout is een sport supplement dat je (wat de naam al verraad) voor je workout neemt. Pre workout komt meestal in een poedervorm dat je samen met water inneemt.

Niet alle pre workouts zijn het zelfde. De samenstelling van de verschillende pre workouts verschillen, maar er wordt vaak een combinatie gemaakt van cafeïne, beta-alanine, citrulline malaat en creatine. Deze samenstelling zal er voor zorgen dat jij tijdens de training meer energie en focus hebt, waardoor jij het maximale uit je training kan halen.

Het meer energie en focus hebben wordt vaak ervaren als meer uithoudingsvermogen, meer kracht, minder spierafbraak en een hogere vetverbranding.

 

Wat doet pre workout – De ingrediënten

Door de verschillende stoffen in de pre workout krijg je dus meer energie en focus. De cafeïne in de pre workout zal ervoor zorgen dat je meer concentratie zal hebben door je workout heen en het geeft een gevoel van verhoogde energie.

 

beta-alanine

De beta-alanine is een niet-essentieel aminozuur dat je lichaam ook zelf aanmaakt of uit je voeding haalt. Het stofje beta-alanine reguleert de PH-waarde in het lichaam en dit beïnvloed ook de energievoorziening en heropname van melkzuur door de spieren. Door de heropname van melkzuur zullen jouw spieren de workout langer kunnen volhouden, waardoor je meer intensiviteit in je workouts kunt stoppen. Nog een kenmerk van beta-alanine is dat je bij het nemen van dit stofje jeuk krijgt. Dit is ook de tinteling die je kan ervaren tijdens het nemen van je pre workout.

 

Citrulline malaat

Citrulline malaat, ook wel L-citrulline genoemd is net, zoals beta-alanine een niet-essentieel aminozuur. L-citrulline helpt bij de productie van stikstofmonoxide dat weer de bloedvaten verwijdt om de bloedstroom en zuurstoftoevoer door het lichaam te verbeteren. Door een betere zuurstoftoevoer heeft je lichaam een betere energie productie, waardoor je tot hogere intensiteiten kunt trainen.

 

Cafeïne

Cafeïne is een van de belangrijkste ingrediënten in pre workout. Zo gaat cafeïne vermoeidheid tegen en ook zorgt het voor een hogere focus tijdens de training. 

 

Creatine

Creatine is een lichaamseigen stof dat je lichaam zelf produceert maar ook uit je voeding haalt. Creatine heeft meerdere voordelen. Zo voorziet creatine je spieren van iets meer energie, waardoor je net wat meer herhalingen kunt doen tijdens je workout. Ook zorgt creatine voor dat er meer vocht in de spier wordt opgeslagen, waardoor je spier voller lijkt. Wil je meer weten over creatine? Lees het hier.

 

Hoelang werkt pre workout?

Hoelang een pre workout werkt hangt er natuurlijk ook af van welk soort pre workout je hebt. Vaak bevat een pre workout gemild 175mg cafeïne. Dit betekent dat je het effect van cafeïne ongeveer nog 5 uur kan voelen. Maar het effect van de andere stoffen die verwerkt zitten in pre workout kunnen ongeveer 1,5 uur aanhouden. Dit is net genoeg om je workout af te ronden.

 

Wanneer pre workout nemen?

Na het innemen van een pre workout wil niet zeggen dat het gelijk in je lichaam zit. Zo heeft het cafeïne ongeveer 30 minuten de tijd nodig om in je lichaam te komen. Daarom de ideale tijd waarop je de sport supplement in moet nemen ongeveer 30-60 minuten voor dat je gaat trainen.

 

Is pre workout slecht voor je?

Na het lezen klinkt alsof pre workout het gouden middel is naar succes, maar er zitten ook nadelen aan pre workout.

Zo klinkt het leuk dat cafeïne in je pre workout, alleen sommige pre workout kunnen wel 3 tot 5 keer zoveel cafeïne bevatten dan één kopje koffie. Hierdoor zal je sneller aan de aanbevolen hoeveelheid komen. Daarbij komt ook nog eens dat de energie die je uit cafeïne haalt eigenlijk geleend is van je lichaam dat je uiteindelijk terug moet geven. Hierdoor zal je een dip voelen, als de pre workout is uitgewerkt.

Te veel cafeïne kan ook leiden tot misselijkheid, hoofdpijn en hartkloppingen. Daarom is misschien beter als jij gevoelig bent voor cafeïne om de pre workout even te laten staan.

Ben je nog niet uit uitgelezen? Check hier de andere blogs.

Blijf op de hoogte van de laatste updates

Onze fans ontvangen als eerste de nieuwe blogs. Ontvang berichten over updates in jouw postvak.

Gratis inschrijven en gemakkelijk uitgeschreven!