effecteifsporten.nl-logo
Jens Schoo

Jens Schoo

Wat train je met deadlift?

De deadlift is samen met de squat en benchpress een van de meest uitgevoerde oefeningen in de sportschool. Dit is niet zonder reden waarom vaak voorbij komt in een trainingsschema. Deadlift is namelijk één van de grootste compoundoefeningen die er zijn. Met compoundoefeningen oftewel een samengestelde oefening is een fitnessoefening waarbij het lichaam niet één gewricht gebruikt om de oefening uit te voeren maar twee of meer. Met de deadlift train je niet alleen je rug, maar ook je hamstring, billen, core en ga zo maar verder.

 

Wat-train-je-met-deadlift-deadliften-kalk

 

Waar is deadlift goed voor?

Omdat er weinig oefeningen zijn die zoveel spieren tegelijkertijd aanspreekt is één van de redenen waarom jij de deadlift in jouw fitness schema moet opnemen. Wil jij meer spiermassa in je onder- en bovenlichaam? Dan kan je niet om de deadlift heen. Met de deadlift spreek je zoveel spiergroepen aan dat je tijdens één oefening de meeste spieren aanspreekt. Hierdoor zal je op korte tijd meer kracht en spiermassa krijgen. Het leuke van de deadlift is dat je allerlei verschillende varianten en methodes hoe je de deadlift kan uitvoeren. Zo heb je de:

  • Romanian deadlift voor de hamstrings en bilspieren.
  • Deficit deadlift voor de onderrug en de quadriceps.
  • Stiff legged deadlift voor de hamstrings en je lats.
  • Snatch grip deadlift die meer je traps aanspreekt.
  • Trapbar deadlift om je quads te trainen.
  • Block pull deadlift voor je gehele rug, voor armen en bilspieren.

Dus je hoeft je zeker niet te vervelen met deze oefening.

 

Wat train je met deadlift

Veel sporters zien de deadlift als een fullbody workout. Dit klopt ook wel een beetje omdat je met de deadlift meerdere spiergroepen pakt in het lichaam. Maar toch pak je meer de spiergroepen in je benen dan in je rug. De spiergroepen die voornamelijk worden aangesproken worden met de deadlift zijn de onderrug, de billen, je dijen en de kuiten.

 

 

Is deadliften slecht voor je?

Maar is deadliften slecht voor je? Door de iets minder ervaren sporters wordt de deadlift als gevaarlijk en blessure gevoelig gezien. Er is een algemene misvatting over dat de deadlift gevaarlijk zou zijn. Maar waarom is deze misvatting er? Het gaat er voornamelijk om dat je het deadliften rustig opbouwt. De dosering van het gewicht kan het deadliften gevaarlijk voor je maken. Veel mensen zullen beginnen met deadliften zonder goede techniek en houding. Als je dan weinig gewicht aan de halterstang hebt zul je niet direct pijn krijgen, maar zodra jezelf sterker word en je meer gewicht wil liften zonder goede techniek of goed ontwikkelde rugspieren zal je rug het gewicht niet kunnen ondersteunen.

Een goede houding is dus van belang om zo het zware gewicht met je sterkere spieren in je torso en core te ondersteunen.

 

Meest voorkomende fouten bij het deadliften

  • Je rug bol of hol maken: Tijdens het deadliften is het belangrijk dat jij je rug zo recht mogelijk houdt. Bij een bolle of holle rug wordt de kans op blessures groter.
  • De halterstang laten vallen: Laat de halterstang gecontroleerd naar beneden zakken.
  • Blijf ademen: Voor dat je begint met deadliften adem goed in en houd je adem in tijdens het optillen. Pas nadat het gewicht is opgetild, adem je uit. Zo leg je minder druk op je rug.
  • Til niet te zwaar: Het is leuk om te weten hoeveel kilo je van de grond kan tillen, maar dit gaat ten kosten van de uitvoering. Met als resultaat? Flinke rugpijn. Als je denkt dat je de oefening goed uitvoert maar je krijgt pijn in je onderrug? Haal dan 5 tot 10 kilo van de halterstang.

Ben je nog niet uit uitgelezen? Check hier de andere blogs.

Blijf op de hoogte van de laatste updates

Onze fans ontvangen als eerste de nieuwe blogs. Ontvang berichten over updates in jouw postvak.

Gratis inschrijven en gemakkelijk uitgeschreven!